انتخاب کوپلینگ
نوشته شده توسط : کوروش فنایی

کوپلینگ یک عنصر مکانیکی است که وظیفه دارد دو شفت را به یکدیگر متصل کند تا نیرو و گشتاور را از یک شفت به شفت دیگر منتقل کند. در یک سیستم مکانیکی، کوپلینگ را می توان به عنوان نوعی اتصال بین دو شفت دوار تعریف کرد که محور های محرک و متحرک را به یکدیگر متصل می کند. این اتصال بین دو شفت می تواند دائمی و یا موقت باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت که کوپلینگ ها برای اتصال شفت های ورودی و خروجی در هر سیستم انتقال قدرت استفاده می شوند مانند شفت گیربکس در ماشین ابزار که از طریق کوپلینگ ها به شفت موتور ورودی متصل می شود.

پارامتر های انتخاب کوپلینگ
این روش برای انتخاب انواع کوپلینگ ها یکسان می باشد و فقط در پارامتر های خاصی با یکدیگر تفاوت دارند. اطلاعات زیر برای انتخاب کوپلینگ ها مورد نیاز می باشد:

گشتاور [Nm]
توان [Kw]
سرعت [r/min]
نوع تجهیزات و کاربرد
قطر شفت
شکاف شفت
محدودیت فضای فیزیکی
اطلاعات خاص مربوط به کوپلینگ و کاربرد
سایر شرایط محیطی مانند درجه حرارت، محیط نامطلوب
البته در کاربرد هایی این روش پاسخگو نمی باشد و باید در انتخاب کوپلینگ برای کاربرد های خاص مانند کاربرد های با بار بالا باید از روش های خاصی استفاده کرد.

گشتاور سیستم محاسبه شود
اولین قدم در انتخاب کوپلینگ مشخص بودن گشتاور سیستم است. برای انتخاب کوپلینگی که پاسخ ما را بدهد، باید از گشتاور سیستم خود اطلاع داشته باشیم. در صورتی که گشتاور سیستم را نداریم باید از فرمول زیر استفاده کنیم.

گشتاور سیستم

در فرمول بالا، Power توان موتور که همانطور که در فرمول نشان داده شده است، بر حسب کیلووات می باشد. در این فرمول Speed دور موتور می باشد. با قرار دادن این مقادیر در این فرمول بالا، گشتاور سیستم (Tn) بر حسب نیوتن متر محاسبه می شود.

ضریب سرویس را مشخص شود
از جداول ضریب سرویسی که سازنده مشخص می کند، یک ضریب سرویس (FS) مناسب را برای عملکرد باید انتخاب شود. می توان به جای استفاده از ضریب سرویس از فاکتور دما و فرکانس تعداد استارت نیز استفاده کرد.

گشتاور کلی محاسبه شود
بعد از محاسبه گشتاور کوپلینگ و ضریب سرویس، باید گشتاور کلی کوپلینگ را از رابطه زیر به دست آوریم.

گشتاور کلی

به جدول انتخاب کوپلینگ مراجعه کرد
هنگامی که گشتاور کلی عملکرد ما به دست آمد، باید به جدول استاندارد انتخاب کوپلینگ ها بر اساس گشتاور مراجعه کرد و از آن سایز کوپلینگ مورد نظر را به دست آورد. جدول انتخاب کوپلینگ ها توسط سازندگان ارائه می شود و معمولا جداول سازندگانی همچون felender ملاک کار قرار داده می شود. باید توجه داشت این جداول به صورت عمومی برای کوپلینگ ها نمی باشد و هر نوع کوپلینگ دارای جدول خاصی است. کوپلینگ انتخابی باید ظرفیت گشتاوری برابر و یا بالاتر از عدد حاصل از این فرمول داشته باشد.

نافی کوپلینگ را بررسی شود
در کوپلینگ ها باید ظرفیت اندازه سوراخ برای هر دو شفت بررسی شود. ممکن است لازم باشد از کوپلینگ بزرگتری استفاده شود.

بررسی سایر پارامتر ها
در نهایت باید بررسی شود تا سایر پارامتر های مجاز نیز در کوپلینگ ها رعایت شده باشند. به عنوان مثال پارامتر هایی از قبیل بالانس و هم راستائی اهمیت بالایی دارند چرا که در صورتی که این پارامتر ها رعایت نشوند و کوپلینگ تحمل این موارد را نداشته باشد، در حین عملکرد بسیار زودتر از عمر مفید کوپلینگ ها دچار آسیب شده و از بین می روند.

کوپلینگ

در انتخاب کوپلینگ ها معیار اصلی گشتاور می باشد و در مرحله های بعدی اندازه قطر کوپلینگ اهمیت دارد و بعد از این موارد به سراغ دیگر معیارها باید رفت. ما در کالا صنعتی سفارش انواع کوپلینگ ساختنی را می پذیریم. در صورتی که کوپلینگی که درخواست دارید طبق جداول استاندار شرکت های سازنده نظیر felender نباشد، با دریافت مشخصات کامل و نقشه کوپلینگ ها، سفارش آن ها پذیرفته می شود و ساخت آن ها انجام می پذیرد. برای اطلاعات بیشتر راجع به کوپلینگ ها، نحوه ساخت، قیمت، زمان تحویل و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1773/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: